29 June 2018

Mesazhi aktual i një romani historik / nga Kolec Traboini


MESAZHI AKTUAL I NJË ROMANI HISTORIK
“Fermani i përgjakur”,  Vasil Premçi, bot. “Enja” 2018

Nga KOLEC TRABOINI


Romani “Fermani i përgjakur” është një libër ku në pak faqe shkruhet një histori e madhe. Jo se këtu ka të bëjë me beteja të mëdha, por se prek një ngjarje që tregon shumëçka nga jeta e shqiptareve në mesin e shekullit 19. Ajo ngjarje në krahinën e Bendës, fshatrat në lindje të Dajtit të Tiranës,  tregon se shpresa nuk ishte më një ëndërrim apo aspiratë në fantazi , por një dëshirë e zjarrtë që shihej e mundshme të realizohej për të shpëtuar prej zgjedhës shekullore të një pushtimi që nuk njihte kufi në dhunën fizike e morale ndaj shqiptareve. Figurativisht, në një anë kemi një ferman të verdhë sulltanor i sapoardhur, në duart e një gjeneral pashai agresiv e imponues, nga ana tjetër popullsia e Bendës që mbahej fort pas të drejtës morale mishëruar tek Kanuni, që shprehte mbrojtjen e të drejtës zakonoreve të shqiptarëve.
Gjithçka i përket një kohe kur asnjë kompromis nuk shihej si zgjidhje. Të shtypurit nga dhuna e egër e pushtuesit kishin nisur të rifitonin krenarinë e dinjitetin njerëzor. Pushtuesi duke mos pasur më fuqi ta tjetërsonte popullsinë, ta impononte, përgatiti e nisi një ekspedite ndëshkimore në krye të cilës vihet një nga gjeneralët më të zot perandorak. Pra Porta e Lartë e kishte synimin e qartë, nënshtrimin fizik, moral e psikik pa asnjë kush të shqiptarëve të krahinës së Bendës.
Ngjarja është lokale, por kjo vepër shihet si një pasqyrë e shëmbëllesë historike e mbarë trojeve shqiptare. Duke përdorur një krahasim do të mund të thonim, se, ashtu si nëpërmjet një pike vese kemi shëmbëllimin e diellit edhe ngjarja Bendës përfaqësonte gjithë çfarë ndodhte në trojet shqiptare të ndara e përçara në katër vilajete, duke ju mohuar çdo e drejtë kombëtare, duke përfshirë edhe shkollimin në gjuhen amtare.
Romani nuk ka shumë personazhe apo shumë linja dhe përdoren digresione të pjesshme. Kemi një linjë të drejtë nga ana kompozicionale dhe një rrëfim të pasur në shprehje e frazeologji, me fjalë e shprehje të urtësisë popullore, mbi të gjitha një frymë poetike që shfaqet kryesisht gjatë përshkrimeve të natyrës apo monologëve të brendshëm.
Gjithçka zhvillohet  me nisjen e ekspeditës ndëshkuese, pasuar me udhëtimin dhe arritjen në vendin ku do te zbatohej urdhri i sulltanit për kontrollin fizik të vajzave nga mosha 5 deri ne 10 vjeç. Po si do ta prisnin këtë banorët e Bendës këtë ndëshkim të rëndë moral?
Komandanti i trupave ndëshkimore osmane, gjenerali Çandërllë Pasha me fermanin poshtërues ka një ndjesi gërryese, ëndrrat dhe paramendimet e tundojnë ani pse e ndjen veten të fortë dhe fitimtar, por shpesh herë mendime të zymta i kalojnë në mendje, sepse po shkonte të nënshtronte ca njerëz që shquheshin për kokëfortësinë e tyre, që pranonin vdekjen por jo poshtërimin. Edhe këshillat qe i japin kur ndaloi ne Shkup e Gostivar ishin se duhej të bënte kujdes me arnautët, se ishin besnikë ndër miq por të pamëshirshëm me armiqtë. Gjithsesi ai e ndjente se ndryshe prej ekspeditave në vende të  tjera, ndër shqiptarët gjithçka mund të pritej, i dukej një rrugë e gjatë, e lodhshme dhe  e rrezikshme. I kishin folur për Kanunin e shqiptareve dhe zakonet morale për të cilat ishin shumë të rreptë. Prekja e nderit të një femre ishte si të flije mbi barut. Megjithë këshillat mikluese që i përkëdhelnin sedrën  nga ana e Hoxh Azapit që shoqëronte ekspeditën, pashai nuk po gjente qetësi. I dukej se gjithë ky udhëtim me fermanin e verdhe kishte diçka tragjike, por krenaria nuk e linte të ulte kokën. Kish bërë shumë beteja, kishte shtypur shumë popuj. Por prapë i dukej se nuk ndodhej në një taban të sigurtë.
Lupa e shkrimtarit është mbajtur më shumë, apo thënë më mirë në tërësi, në botën e mendimet e gjeneralit që komandonte ekspeditën, që përfaqëson forcën shtypëse e të pamëshirshme, forcë që sa më shumë tregohej e pathyeshme, aq më tepër jepte shenja se ishte në rrënim e sipër dhe forcat perandorake nuk kishin më shkëlqimin e dikurshëm. Pashai osman me aq shumë lavdi mbi shpatulla, herë-herë ndjehet si një njeri i mbetur në kënetë, ku, çdo përpjekje më forcë për të dalë prej llucës, veç e shton dhe e afron mbytjen e tij. Në rastin e këtij personazhi qendror gjithçka vjen rrotull si një mjegullnaje tragjike e do ti ndodh pikërisht ajo që urrente aq shumë.  Kish dëgjuar edhe për këngët e arnauteve. Dhe i urrente. I dukeshin më shumë vaj se këngë. Nuk do të dëshironte kurrë që emri i tij të përmendej në këngët e tyre si klithma.
Autori i është shmangur përshkrimit e analizave te antagonistëve të Pashait osman që vinte në Shqipëri jo më një detyrë luftarake, se nuk kish përpara një ushtri por banorët e Bendës. Vinte të poshtëronte një popullsi dhe të lartësonte akoma me tej lavdinë e vet në oborrin e Portës se Lartë. Duhet thënë se banorët e Bendës, më gjithë karakterin kryelartë si shqiptare, nuk ishin personazhe kryengritëse, ata vazhdonin jetën e vet të përditshme dhe ardhja e ekspeditës ndëshkimore ishte si të binte një rrufe në qiell të kthjelltë. Gjendur krejt në befasi, sepse as mund të mendonin se nga Porta e Lartë do të vinte një ferman i Sulltanit me urdhër që binte ndesh me nderin e dinjitetin e vendasve dhe të traditave të tyre. Autori Vasil Premçi është përqendruar te Pashai pushtues, duke e analizuar atë në shumë aspekte, duke u marrë me botën e tij shpirtërore, endjet e ëndrrat e tij dhe duke e lënë si të thuash të lartësohej në delir, se, sa më lart të ngjitej, aq më i madh do të ishte, si vlerë morale e vendasve, rrëzimi i tij. Të vrisje një pasha osman ishte si të rrëzoje një mal, dhe rrëzimi i këtij mal-pashai që mbante në dore si triumfator fermanin poshtërues të Sulltanit, në sy të bashkëfshatarëve të Bendes, ishte trimëri e pashoqe. E megjithëse pasojat do të ishin të rënda ajo do te mbetej në histori brez pas brezi. Ndaj autori e ka vizatuar e jo gdhendur dhe aq Veli Allen e bashkëfshatarët e tij. Ajo ngjarje është gjithçka që mund të kërkohet në kujtesën popullore në vargjet e një kënge ku në aq pak fjalë përshkruhet një faqe e lavdishme e historisë.
Konflikti i hapur u shfaq kur forcat osmane e rrethuan vendin dhe morën vajzat për ti kontrolluar nëse ishin vërtetë vajza apo djem të regjistruar me emra vajzash prej prindërve, arnautëve të mallkuar, me qëllim që të mos i dërgonin nizamë në ushtrinë e sulltanit. Por asnjë arsyetim që paraqiten vendasin nëpërmjet Hoxhës se urtë të fshatit, Pashai  nuk ja vuri veshin. Fermani i verdhe duhej te zbatohej sipas urdhrit të sulltanit. Duke mos i mbet rrugë tjetër për të shpëtuar nderin e vajzave të Bendës, një nga fshatarët më energjik, Veli Alla, i del Cadërllë Pashës ballë për ballë dhe pa i lënë kohë rojeve ta mbronin e qëlloi me allti dhe e la pikë të vdekur. Fermani i verdhë përskuqet me gjakun e pashait osman, fundi i të cilit ishte krejt ashtu siç ai urrente më shumë. Një vdekje për turp. E varrosen me nderime ushtarake por varri ju harrua. Dhe mbeti në këngën arnaute që i urrente, mbeti si një mallkim i përjetshëm në një fund pa lavdi.
“Fermani i përgjakur “ i Vasil Premçit, është një libër që lexohet me një frymë, me faqe pak siç thamë, por me një mesazh me vlerë aktuale me referencë historike. Nuk ka lumturi në asnjë lloj pushtimi - siç disa elementë, në ditët tona rreken të na qorrollisin. Pushtimi i huaj, ashtu dhe ai osman, ishte tepër i rëndë, çnjerëzor, nuk linte asnjë hapësirë për të drejta njerëzore dhe as mundësi për dinjitet njerëzor. Vrasja e Pashait i ve forcat e ekspeditës në konfuzion,  ata marrin rrugën e kthimit të udhëhequr tashmë nga Hoxh Azapi, që është i çmeritur dhe i dalldisur, e ashtu ikën për të mos u parë më kurrë në Bendë.
Lexuesi në fund mëson me pak rreshta se e gjithë kjo ngjarje që tregohet në libër ka të bëjë me një histori të vërtetë, mbështetet në aktin e Veli Allës, birit të Bendës, të cilit edhe sot e kësaj dite i këndohet këngë trimërie në fshatrat përreth Dajtit të Tiranës. Një histori që të mbush me krenari, të jep mësimin e madh se kur punon me përkushtim për kombin e atdheun tënd, brezat nuk të harrojnë,  por ruhesh në kujtesën popullore dhe në fjalët lapidare e mirënjohëse në këngët e kujtesën e popullit. Pjesë e kësaj kujtese është edhe romani historik “Fermani i përgjakur”.

TRABOINI ART STUDIO CHANNEL