23 June 2020

đŸ”” Regjisorja e parĂ« e montazhit tĂ« filmit shqiptar - nga K. P.Traboini


Autori i shkrimit K. P. Traboini, regjisorja Vitori Çeli dhe operatori Niko Theodhosi fitues tĂ« Festivalit tĂ« I tĂ« Filmit Shqiptar.
REGJISORJA E PARË E MONTAZHIT TË FILMIT SHQIPTAR
- Vitori Çeli u lind dhe ndĂ«rroi jetĂ« nĂ« New York-

Nga K.P. TRABOINI



Mbase sot shumĂ«kush nĂ« moshĂ« tĂ« re nuk e ka dĂ«gjuar emrin e Vitori Çelit,  sepse ajo prej dy dekadash jetonte nĂ« AmerikĂ«. NdĂ«rroi jetĂ« nĂ« moshĂ«n 83 vjeçare New York, nĂ« qytetin ku kishte lindur nĂ« njĂ« familje emigrantĂ«sh shqiptarĂ« mĂ« 24 maj tĂ« vitit 1928. PrindĂ«rit e saj janĂ« kthyer nĂ« ShqipĂ«ri kur ishte nĂ« moshĂ« tĂ« vogĂ«l dhe studimet e shkollĂ«s sĂ« mesme i kreu nĂ« Liceun e TiranĂ«s.
Nevoja pĂ«r kuadro tĂ« profilizuar nĂ« kinematografi, arti i shtatĂ« qĂ« sapo kishte nisur tĂ« zhvillohej nĂ« ShqipĂ«ri me krijimin e Kinostudios nĂ« vitin 1952, bĂ«ri qĂ« ajo tĂ« dĂ«rgohej nĂ« MoskĂ« pĂ«r t`u specializuar nĂ« montimin e filmave. Me t`u kthyer nisi punĂ«n nĂ« montimin e filmave kronikalĂ«, i vetmi zhanĂ«r qĂ« zhvillohej nĂ« atĂ« kohĂ«. KĂ«shtu me punĂ«n e saj, u bĂ« regjisorja e parĂ« e montazhit tĂ« filmave shqiptarĂ«. NĂ« vazhdimĂ«si ajo bĂ«het edhe regjisorja e montazhit tĂ« filmave tĂ« parĂ« artistikĂ« shqiptarĂ«, “FĂ«mijĂ«t e saj” 1957 me regjisor Hysen Hakani dhe “Tana” 1958 me regjisor Kristaq Dhamo. Gjithashtu bashkautore nĂ« montimin e filmit shqiptaro-sovjetik “Furtuna”1959, si dhe regjisore montazhi nĂ« filmat “Debatik”1961, “Toka jonĂ«â€1964, “Vitet e para”1965, “PĂ«rse bie kjo daulle” 1969. Realizoi edhe film artistik si regjisore, por ajo qĂ« e bĂ«ri emrin e saj akoma mĂ« tĂ« njohur ishin 35 filmat dokumentarĂ« dhe kronikalĂ« qĂ« realizoi si regjisore ndĂ«r tĂ« cilĂ«t “Asdreni”(skenari Kolec Traboini, regjisore Vitori Çeli dhe operator Niko Theoshosi) qĂ« fitoi kupĂ«n e Festivalit tĂ« ParĂ« tĂ« Filmit Shqiptar mĂ« 1976. Gjithashtu “VĂ«llezĂ«rit Topulli”, “Bekim Fehmiu nĂ« ShqipĂ«ri”, “Pr. Dr. AleksandĂ«r Xhuvani”, “Lidhja Shqiptare e Prizrenit”, “Prite, prite SkĂ«nderbenĂ«â€ e tjerĂ«.
Vitori Çeli ka qĂ«nĂ« njĂ« shkollĂ« e vĂ«rtetĂ« e kineastĂ«ve tĂ« rinj shqiptarĂ«, veçmas nĂ« vitet `70-`80, kur prodhimi kinematografik u shtua deri nĂ« 10-14 filma artistikĂ« dhe rreth 50 filma dokumentarĂ« nĂ« vit.
Ajo ishte nga ata njerĂ«z qĂ« ia kushtojnĂ« jetĂ«n e vet artit. Filmi ishte çdo gjĂ« nĂ« jetĂ«n e saj. Nuk krijoi familje. FĂ«mijĂ«t e saj ishin dhe mbetĂ«n filmat qĂ« krijoi tĂ« cilĂ«t nga ana profesionale(nĂ«se mund t`i pĂ«rjashtojmĂ« imponimet ideologjike qĂ« sillte koha e regjimi) ishin tĂ« njĂ« niveli shumĂ« tĂ« lartĂ«. Ajo e vlerĂ«sonte montazhin art dhe bĂ«nte qĂ« ekrani tĂ« ndjehej sa mĂ« afĂ«r lĂ«vizjeve dhe atmosferĂ«s sĂ« realitetit. Kjo u theksua edhe nĂ« njĂ« takim kur kineastĂ«t u mblodhĂ«n e folĂ«n pĂ«r krijimtarinĂ« e saj nĂ« Arkivin e Filmit Shqiptar, i cili bĂ«n njĂ« punĂ« shumĂ« tĂ« mirĂ« nĂ« ruajtjen dhe afirmimin e traditave nĂ« artin e ekranit tĂ« madh nĂ« tĂ« cilin Vitori Çeli ka lĂ«nĂ« punĂ«n, pasionin dhe emrin e saj tĂ« merituar.
E të vjen keq se ndërsa bëhen dekorime e vlerësime, emri i ndokujt me ose pa dashje harrohet, çfarë nuk duhet të ndodhë sepse pa ato kuadro të xhiruara të arkivës së filmit, ku tjetër mund ta shohin brezat që vijnë të shkuarën, që për mirë apo për keq ajo ishte një pjesë e jetës së popullit shqiptar

Botuar nĂ« gazeten shqiptaro-amerikane “Illyria” New York, Tetor 2011
K.P.Traboini dhe regjisorja Vitori Çeli duke shkuar nĂ« ArkivĂ«n e Shtetit pĂ«r filmin "Asdreni".