TRE TAKIME ME PETRAQ XHAĂKEN
Nga KOLEC TRABOINI
Takim në "ferrin e industrisë së naftës", Fier
1978
Nga fundi i vitit 1978, me regjisoren e kronikës së filmit
dokumentar Adriana Elini Xhajanka, u ndodhëm në zyrën e drejtorit të sapo
emëruar të Insitutit të Naftës në Fier, Petraq Xhaçka. Ishim ngarkuar nga
Kinostudioja të realizonim një intervistë me specialistin më të shquar në
fushën e studimeve të naftës dhe të gazit, fushë në të cilën edhe ishte lauruar
me Ămimin e RepublikĂ«s sĂ« shkallĂ«s sĂ« parĂ«. Drejtori Petraq Xhaçka na priti nĂ«
zyrën e tij të thjeshtë, aty, mbi vandakun e letrave dhe planeve që kishte mbi
tryezë. Nga fotografia që kishte botuar revista "Ylli" na ishte
krijuar përshtypja e një njeriu të qeshur dhe gazmor që duhej të manifestonte
gjithsesi kënaqësinë e popullaritetit që gëzonte në sajë të studimeve dhe
botimeve të tij të shumta shkencore. Por, në atë zyrë disi të errët e me pak
dritë, diku në mes të Patosit e Fierit, u përballëm me njeriun e preokupuar e
të përhumbur në mes të planeve dhe skicave të puseve, saqë edhe hyrjen tonë nuk
e pati vënë re. 'Ndoshta me këtë lloj bote të mistertë mbështillen të gjithë
studiuesit - mendoja në atë kohë kur nuk dihej se çfarë fshihnin fasadat e
fotografive dhe euforisë së ndarjeve të çmimeve dhe dekoratave.
Në faqet e "Yllit", përshkrimi për studiuesin
Petraq Xhaçka e bënte lexuesin të kishte zili famën e tij por, ndërkohë,
zymtësia që e mbështillte atë, rrethanat ku pleksej hipokrizia e partisë dhe e
shtetit me dhunën e egër ndaj shkencëtarëve, bënte që një shkencëtar i shquar
me emër në të gjithë Shqipërinë si Petraq Xhaçka, jo vetëm të mos i gëzohej
lavdisë dhe respektit që meritonte, por përkundrazi, të kishte zili edhe
qytetarin më të thjeshtë të Shqipërisë, emri i të cilit mund të mos përmendej
kurrë në gazetat revistat apo ekranin e filmit apo televizionit po të paktën
nuk do jetonte nën presionin e përditshëm "Ku është nafta?".
Natyrisht këtë, Petraq Xhaçka, as si shkencëtar dhe as si
drejtor i Institutit të Naftës nuk mund ta thoshte, por qëndrimi i tij atë të
jepte të kuptonte. Nuk e parapëlqeu idenë e intervistës mbi kërkimet në zonat
gëlqerore. Nuk dëshironte të fliste fare. Fytyrën e kishte pak të zbehtë e të
prerë, mesa dukej nga pagjumësia. Por gjithsesi, ai nuk mund të na kthente
mbrapsht dhe lutjeve tona iu përgjigj me dashamirësi. Do të gjendej diçka për
të folur përderisa kishim marrë rrugën deri atje. Dhe intervista përfundoi me
një vlerësim të përgjithshëm sipas standardeve të kohës.
E kishim lënë zyrën e drejtor Petraqit dhe ishim kthyer në
Kinostudio në dhomën e montazhit, ku me regjisoren Adriana, gjatë montimit
bënim edhe komentet krijuese që shpesh ktheheshin edhe në biseda si të thuash
"politike".
"Pse kaq i zbehtë Petraqi- thoshte atëherë Adriana -
Ai duhet të ishte i lumtur me atë lavdi që ka". Ne kishim shkuar për të
xhiruar edhe raste të tjera në fushat e naftës. Mbaj mend të kishim xhiruar
Sheme Marën, një tip punëtori praktik optimist. Kishim xhiruar Veli Allajbeun,
naftëtar pa shkollë diku në Kuçovë, që fliste nëpërmjet një tubi në fyt dhe që
pretendonte të ishte ankuar deri lart në krye të Partisë kundër
"inxhinjerëve sabotatorë" siç na krenohej. Kishim xhiruar dhe Kapllan
Hajdarin, heroin e kohës që rrinte rëndë e fliste pak. Por... eh, kishim
xhiruar vite më parë në zyrën e tij edhe Xhavit Sallakun, drejtorin e Uzinës së
Ballshit, në një intervistë që shumë shpejt, me urdhër nga "lart" u
detyruam ta hiqnim nga qarkullimi pasi Xhaviti ishte shpallur "armik"
dhe e ekzekutuan pa ditur kush se pse.
Ajo çfarë ndodhte tej fasadës mund të merrej me mend, por
kurrsesi nuk mund të dihej sa dramatike dhe tragjike ishte. Ajo çfarë
përjetonte në shpirtin e tij doktori i shkencave gjeologjike Petraq Xhaçka, tek
shihte si burgoseshin e pushkatoheshin kolegët e vet inxhinier nafte, me shkaqe
tĂ« sajuara aq dukshĂ«m, merret me mend por ama nuk mund tĂ« shfaqej. Ădo gjĂ«
duhej mbajture përjetuar brenda vetes, në skutat më të fshehta të shpirtit.
Përkundrazi, në ekran, në revistat dhe gazetat e kohës, duhej të dilte
optimizmi dhe drita e gënjeshtërt... e asaj që sot me të drejtë quhej
"Ferri i industrisë së naftës".
Takim pas vitesh në Boston, 1995
I gjendur në Amerikë në vitin 1995, pas një emigrimi
pesëvjeçar në Greqi, gjëja e parë që bëra ishte përpjekja për t'u lidhur me
shqiptaro-amerikanë të vjetër, me shpresën për të gjetur diku ndonjë punë.
Shqiptaro-amerikanët mund t'i takoje të dielave në tre kishat orthodokse
shqiptare, që i rrinë rrugës Broduej në South Boston si relike të çmuara. Ajo
në krye, kisha e Shën Gjergjit e Fan Nolit, si margaritar në kurorë, tjetra,
pak më poshtë, kisha e Shën Joanit si gjerdan, e tjetra më poshtë, kisha e Shën
Trinisë, ku dikur ka kishëruar Mark Lipa, kundërshtari i Nolit, më shfaqej si
një ornament dekorativ dhe simbol i mosmarrëveshjeve të përjetshme mes
shqiptarëve, të cilët me pasionet e veta inatçore kanë bërë më tepër lojë ne të
huajve se te veten. Në mes të këtyre tre kishave hidhte vallen e vet tinzare
greku nën masken e fesë.
Takova shumë shqiptarë, takime që tashmë pak më kanë mbetur
në kujtesë. Një shqiptaro-amerikan më kujtohet të më ketë thënë me një shqipe
të çalë, "Përse vini në Amerikë! Këtu (shqiptaro-amerikanët)nuk ju
duan". I thashë se "vimë këtu sepse duam veten.".
Ndërsa një tjetër që konsiderohej bos i madh restorantesh e
që i kisha kërkuar punë, në hollin e Kishës së Shën Gjergjit më zuri për dore
dhe më vuri përballë një emigranti të posaardhur, duke i thënë atij se unë
kisha 4 muaj në Amerikë pa punë, ndërsa ai (bosi e kishte kushëri) kërkonte
punë menjëherë. E kuptova se në atë rast i shërbeva shqiptaro-amerikanit
thjesht si një shëmbull krahasues, para se ai të më harronte fare. Dhe unë të njëjtën
gjë bëra; e harrova.
Por ka një takim që nuk e harroj kurrë. Takimi me Petraq
Xhaçkën. Sa e pashë mu kujtua fytyra e zbehtë në gjysëmdritën e zyrës së Institutit
të Naftës në Fier. Iu afrova dhe i bëra të njohur takimin tonë. Petraqit edhe i
vinte edhe s'i vinte në kujtesë. Kishin kaluar aq vite. Kaq vite në tragjedi,
në burg, në stërmundime, në vuajtje...
Ajo çfarë në fillim i hashë, ishte se nuk mund ta kuptoja
se si një shtet e le të ikë një shkencëtarkaq të çmuar si Petraq Xhaçka.
"ĂshtĂ« tepĂ«r vonĂ« - mĂ« tha Petraqi - TepĂ«r vonĂ« edhe
për mua edhe për shtetin".
Takoheshim thuaj çdo të dielë në kishën e Shën Joanit. Herë
përpara në zhurmat e rrugës, e herë-herë brenda në sallën e poshtme të kishës
ku pinim dhe kafe. U njoh me me fëmijët e mi, të cilëve u spjegova veçmas se
çfarë vlere si shkencëtar kishte Petraq Xhaçka, ndaj sa herë e shihnin, e
përshëndesnin me nderim dhe më njoftonin jo pa krenari se "kemi takuar
mikun tënd Petraqin".
Një herë i propozova Petraqit të më bënte një shkrim për
buletinin e përkohshëm që nxirrja në Boston, shkrim të cilin nuk arrita ta
nxjerr sepse Buletini e ndërpreu botimin.
Ndër bisedat tona mbaj mend ta kem pyetur se çfarë pune
bënte. Diku roje nate më pat thënë pa më dhënë shumë spjegime. Të dielave bënte
punën e kujdestarit të kishës së Shën Joanit.
"Po mirë, - i thosha tek këmbenin mendime për hallet
tona si emigrantë, - a nuk është krim që Petraq Xhaçka, shkencëtari që njoh unë
(e jo punëdhënësit e restoranteve këtu) të jetojë larg shkencës edhe pas
shembjes së diktaturës?! Mua kjo gjë më duket një krim i dytë ndaj njeriut, por
për më tepër, është edhe krim ndaj shkencës shqiptare të gjeologjisë. Kush mund
të ishte profesor universiteti më i përshtatshëm në Fakultetin e Gjeologjisë
dhe Minierave, çfarë ka qenë dhe ëndërrimi yt i kahershëm?"
Petraq Xhaçka, me vështrim të qetë e të butë, në të cilin
ngazëllehej dëshira e vjetër e auditoreve, e pranonte humbjen e dytë, tashmë
intelektuale. Kjo, jo vetëm për hir të pamundësisëpër ta kthyer kohën pas...
Tashmë çdo gjë kishte ikur. Ndoshta të rrëmbyer nga politika, shumëkush në
Shqipëri e kishte harruar Petraqin. Kishin harruar shkencëtarin e madh dhe
martirin e pafajshëm të burgjeve. Politika mbrapshtane kishte shumë antipunë
për të bërë. As nuk e vriste mendjen dhe as nuk e shqetësonte rrjedhja e trurit
dhe inteligjencës jashtë kufijve. Dhe Petraqi e mbyllte bisedën me ngushëllimin
si për atë dhe për mua: "Sa ka nëpër botë në fatin tim...Ja kemi këtu
Xhoni Athanasin. Kemi diku më tej Petro Zhejin...brezit tonë i takoi një fat
absurd dhe i vrazhdë. Le të gëzohemi që kjo të mos ndodhë më kurrë".
Fundkorriku 2004
Në fillim të korrikut më ra në dorë një libër i ri
voluminoz i Petraq Xhaçkës. Nuk ishte libër me studime nga të cilët Petraqi, në
kohën e lulëzimit të vet si shkencëtar, botoi dy të tillë, përkundrazi, ishte
një libër që mund të themi se i përmblidhte në një vend studimet, përpjekjet,
sukseset dhe dështimet. Ishte një libër ku tregoheshin vuajtjet shpirtërore dhe
fizike në burgjet e diktaturës, të cilat janë një akuzë jo vetëm për falsitetin
e direktivave të "udhëheqësve të ndritur" në fushën e kërkimeve të
naftës, por akuzë edhe ndaj shpirtit të tyre katil e mizor, që nuk kishin të
ngopur në shkatërrimin e jetëve njerëzore. Petraqi e kishte titulluar librin e
vet "Kalvari i një intelektuali" dhe nëntitulluar "Kujtime nga
ferri i industrisë së naftës...".
Duke lexuar atë libër me 350 faqe dhimbje, fillon të
kuptosh me të vërtetë se çfarë ishte jeta e një punonjësi të naftës nën
diktaturën e Enver Hoxhës, e më pas të Ramiz Alisë. Nis të kuptosh se çfarë
falsiteti kishin akuzat dhe çfarë tmerri hiqte viktima në duart e hetuesve që
kërkonin të fabrikonin fakte e agjentura të paqena. Nis të mendosh se sa
brutale ishte ajo jetë, çfarë monstrash kishte udhëheqja, çfarë xhahilësh ishin
zbatuesit e urdhrave të tyre, hetuesit, emrat e të cilëve Petraq Xhaçka i
kurseu nga mirësia që kish në shpirt.
E lexova librin me një frymë, e më pas librin e mori im bir
inxhinier që e njihte shkencëtarin Petraq Xhaçka personalisht. Sa vinte nga
puna merrte librin... i pëlqente ta lexonte në vetmi, në verandën e oborrit të pasmë
të shtëpisë.
Ndërkohë nuk i qëndrova tundimit për t'i bërë menjëherë një
telefonatë urimi. Po shumë shpejt kënaqësia m'u kthye në dhimbje. Më doli
Petraqi me gjysmë zëri. "Jam i sëmurë - më tha - Kam kancer".
"Mos !"- belbëzova...U preva e më mbeti fjala në grykë. I shpreha
dhimbjen time dhe urimin për librin, atë libër të mrekullueshëm që kishte
nxjerrë nga duart, mendja dhe shpirti i tij fisnik. Nisëm të bisedonim për
librin dhe për miqtë e tij të dikurshëm, ndër të cilët Enriko Veizi, me të
cilin ishte burgosur e rrasur në të njëjtën qeli.
I thashë se kishte shkruar një libër që jeton shumë më
tepër se një jetë njeriu. U gëzua. Aq sa mund të gëzohej një njeri në shtrat të
vdekjes.
Pas një jave i telefonova përsëri. Më kish lindur një ide
për të bërë promovimin e librit të tij. Ia kisha thënë këtë mendim studiuesit
Thanas Gjika, shkrimtares Rozi Theohari të cilët e mirëpritën. E kishim lënë të
konsultoheshim edhe me Pëllumb Kullën e NaumPriftin. E shoqja, Zhaneta, më tha
se Petraqi e kishte shumë për zemër të bëhej ky promovim, por....mbase vetë nuk
mund të vinte. Sapo kish bërë një kurë të re në spital dhe ishte më mirë, por
jo aq sa të ngrihej për një veprimtari të kësaj natyre. Por gjithsesi, do të
ishin të afërmit, të familjes.
Në ditët e zhurmshme të Bostonit, kur bëheshin përgatitjet
për Konventën e Demokratëve për të zgjedhur kandidatin për president te
Amerikës, nuk mund të bëhej kurrfarë organizimi. Prandaj, si të thuash, edhe
telefonatat tona heshtën...Por ja, në ditën e 28 korrikut 2004, një telefon ogurzi
do të binte. Me zë të drithërueshëm, Zhaneta më njoftoi se zemra e Petraq
Xhaçkës kishte pushuar përgjithmonë. Me ngashërim më tha se dita e varrimit
ishte lënë për të shtunën, më 31 korrik, dhe shtoi se gjithnjë e shoqëroi
mendimi për promovimin e librit të tij me miq, kolegë e intelektualë. Petraq
Xhaçka, deri në fund mesa duket, dëshironte që e vërteta e tij e dhimbshme të
vlente si katarsis edhe për njerëzit që la pas.
Këto janë tre takimet e mia me shkencëtarin e paharruar,
jeta e të cilit kaloi nëpër mundime të paimagjinueshme për brezat e
postdiktaturës.
Nga libri "Bukuri Shkodrane" Kolec Traboini, esĂš Boston 2005